miercuri, 21 septembrie 2011

Etapele procesului de obţinere de fonduri europene nerambursabile


Identificarea investiţiei
Orice  firmă  existentă sau nou înfiinţată poate să-şi dezvolte activitatea principală sau să şi-o modifice şi să se extindă spre spaţiul rural în orice fel de categorie de investiţie eligibilă prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală. Pentru aceasta, beneficiarul trebuie să identifice domeniul de activitate şi tipul de investiţie (achiziţii de utilaje, construcţie nouă sau modernizarea celei existente, fermă, activitate industrială, atelier meşteşugăresc etc.). Un alt aspect important este acel ca firma să aibă sediul în mediul rural. De asemenea, firma nu trebuie să înregistreze pierderi în bilanţul exerciţiului financiar aferent anului anterior depunerii cererii de finanţare şi nu trebuie sa aibă datorii la stat, să nu fie în incidenţă de plată, sau în executare silită. Terenul pe care îşi va desfăşura activitatea firma respectivă trebuie să fie în proprietatea acesteia sau să îl aibă în concesiune pe o perioadă suficient de lungă ca să asigure implementarea investiţiei şi încheierea perioadei obligatorii de cinci ani după finalitatea ei, timp în care este supusă unui control de justificare a cheltuirii de fonduri europene şi în care trebuie menţinută activitatea specificată.
Realizarea proiectului
Pentru întocmirea proiectului avem următoarele variante:
a) potenţialul beneficiar îşi întocmeşte singur proiectul consultând Ghidul Solicitantului disponibil pe www.apdrp.ro;
b) potenţialul beneficiar se adresează unui consultat din cadrul unui Oficiu Judeţean de Consultanţă pentru Agricultură (OJCA), care există în fiecare judeţ şi care au şi centre locale, sau, pentru informaţii şi mai detaliate, la Oficiile Judeţene pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit;
c) potenţialul beneficiar se adresează unui consultant privat, care se va ocupa de proiect pe toată perioada derulării acestuia, Institutul Naţional de Asistenţă pentru Cetăţeni fiind unul dintre aceştia. Cheltuielile făcute pentru obţinerea serviciilor de consultanţă sunt cheltuieli eligibile pentru întocmirea proiectului, adică vor fi recuperate la un nivel de cel puţin 50%, în funcţie de măsura vizată.
Dosarul, compus din proiect, cerere de finanţare, anexe necesare, declaraţii specifice pe proprie răspundere date de beneficiar, se depun la Oficiul Judeţean pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit de pe raza localităţii unde beneficiarul îşi are domiciliul şi îşi desfăşoară activitatea.
Verificarea dosarului
Dosarul este verificat de către experţii de la Oficiile Judeţene pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit. Dacă proiectul din dosar îndeplineşte cerinţele necesare din Ghidul Solicitantului, obţine aprobarea. Procesul de verificare diferă în funcţie de tipul de investiţie (lucrări de construcţie, modernizări, etc.).
Verificarea eligibilităţii proiectului
După verificarea dosarului de către Oficiul Judeţean pentru Dezvoltare Rurală, acesta este trimis către centrele regionale. Există 42 de oficii judeţene în fiecare judeţ, respectiv Municipiul Bucureşti, şi opt centre regionale. În aceasta fază, se verifică dacă proiectul este eligibil, beneficiarul şi bugetul sunt eligibile în limita criteriilor din Ghidul Solicitantului aferent respectivei măsuri. În ceea ce priveşte bugetul, se verifică împărţirea corespunzătoare a cheltuielilor în eligibile şi neeligibile, deoarece cheltuielile neeligibile prin program vor trebui suportate de către beneficiar. În general, alocările nerambursabile sunt în zona a 50% din valoarea totală a proiectului, dar cheltuielile de consultanţă, de proiectare, de avizare sunt considerate eligibile şi se decontează până într-o limită de 8-10% .
Selectiea dosarelor
Criteriile de selecţie a dosarelor se bazează pe acordarea unui punctaj, maximum de puncte fiind 100. Este bine de ştiut că există şi restricţii de punctaj. După acordarea punctelor se intră într-o competiţie de proiecte. Centrele regionale ordonează descrescător proiectele, în funcţie de scorul obţinut, apoi trimite selecţia făcută către Agenţia de Plaţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit. Aici, se întocmeşte un raport şi, în paralel, se fac verificări pe câte un eşantion pentru fiecare măsură pentru a se verifica acurateţea rapoartelor făcute în teritoriu, după care APDRP propune lista finală spre aprobare Comitetului Naţional de Selecţie. După ce este analizată lista este aprobata de Comitet este postată pe site-ul APDRP şi al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale. Beneficiarii nemulţumiţi  pot depune contestaţii care se soluţionează într-un anumit termen.
Etapa pre-contractuală
În această fază, se solicită de către beneficiar informaţiile şi clarificările de care mai are nevoie. În cazul în care există deja investiţii realizate se verifică în ce stadiu sunt acestea, se fac fotografii şi se întocmesc rapoarte pe teren.
Semnarea contractului
Semnarea contractului de finanţare reprezintă angajamentul dintre finanţator şi beneficiar prin care se vor respecta clauzele prevăzute: să asigure cofinanţarea; să îşi respecte indicatorii propuşi; trebuie ca pe o perioadă de cinci ani să nu schimbe destinaţia investiţiei sau să producă modificări importante asupra ei, să nu o închirieze sau să facă alte tipuri de activităţi neconforme cu prevederile din Ghidul Solicitantului aferent măsurii vizate.
Derularea contractului
După semnarea contractului, se începe derularea achiziţiilor de servicii, bunuri sau lucrări, în conformitate cu prevederile din contract şi Ghid. În cazul lucrărilor de construcţii, în această fază trebuie întocmit un proiect tehnic. Apoi, se începe activitatea, adică derularea propriu-zisă a proiectului.
Etapele solicitărilor (cererilor) de plată
Solicitarea de plată se face în conformitate cu prevederile contractuale, la Oficiile Judeţene, având ataşate o serie de documente justificative bancare, vamale, de achiziţii etc. Experţii serviciului de verificare a cererilor de plată, din cadrul Oficiilor Judeţene, verifică faptul că achiziţiile au fost făcute, se fac fotografii şi se întocmesc, din nou, rapoarte în teren, iar toate acestea sunt trimise la centrele din teritoriu şi la sediul central. Aceste note constituie subiect de verificare pe eşantion la nivel central, iar, ulterior, se pot ordona plăţile către beneficiar. Acesta va primi suma nerambursabilă aferentă respectivei investiţi, iar astfel va putea continua investiţia. În momentul întocmirii cererii de finanţare, potenţialul beneficiar, IMM sau altul, poate solicita un avans din această sumă, care este, în prezent, de 20% din valoarea totală eligibila a proiectului. Noutatea este că avansul, în cuantum, va creşte până la 50% din valoarea totală eligibilă, cu aprobarea autorităţilor de la Bruxelles. Dar, pentru aceasta, potenţialul beneficiar trebuie să vină cu garanţii reprezentând 110% din suma solicitată ca avans. Ca pentru orice alt tip de investiţie, chiar dacă este făcută din bani privaţi sau din bani publici, se urmăreşte modul în care a fost implementat proiectul şi deţinerea tuturor avizelor, autorizaţiilor, inclusiv a autorizaţiei de funcţionare. În cazul investiţiilor în turism sau agroturism, este necesară obţinerea certificatului de clasificare în turism.
Etapa post-implementare
După achitarea ultimei plăţi, se intră în perioada post-implementare, în care beneficiarul nu are voie să aducă modificări majore asupra proiectului iniţial timp de cinci ani şi trebuie să îşi desfăşoare în continuare, respectând criteriile de angajare de personal, criteriile de performanţă angajate, sa-şi fi realizat studii sau cursuri în domeniul afacerii pe care o dezvoltă şi restul de criterii pe care şi le-a asumat prin proiect şi contractul de finanţare.
Economist FELECAN VALERICA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu