miercuri, 16 martie 2011

Scopul protecției comunitare a denumirii de origine a produsului

Este impotriva :

     - oricărei utilizări comerciale a unei denumiri inregistrate care ar permite exploatarea reputaţiei acesteia ;
     - utilizării abuzive, imitării sau evocării originii;
     - oricărei  indicaţii false sau inşelătoare privind proveniența , originea , natura sau calitățile esențiale ale produsului;
     - oricărei alte practici susceptibilă să inducă consumatorul în eroare cu privire la originea veritabilă a produsului;

AVANTAJELE   PROTECŢIEI
                     asigură un echilibru bun între ofertă şi cerere;
                     asigură sporirea veniturilor agricultorilor şi   stabilirea populaţiei în zonele rurale;                                                                 
                      sporeşte credibilitatea consumatorilor, aceştia acordă o importanţă calităţii alimentelor decât a cantităţii şi de aceea aceste produse trebuie să se identifice mai uşor pe piaţă;
                     asigură facilitarea controalelor şi permite trasabilitatea produsului ;

CADRUL JURIDIC NAȚIONAL Și COMUNITAR
Legislația națională:    
        Hotărârea guvernului 828/2007 privind înființarea sistemului de   protecție a indicațiilor geografice și denumirilor de origine ale produselor agricole și alimentare;
            Ordinul MAPDR 906/2007 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare și verificare a documentației pentru dobândirea protecției unei indicații geografice sau denumire de origine a unui produs agricol sau alimentar,Procedurii de declarare a opoziției la nivel național și a Procedurii de transmitere la nivelul Comisiei Europene a cererii de înregistrare a indicațiilor geografice sau denumirilor de origine a produselor agricole sau alimentare, în vederea dobândirii protecției la nivelul Uniunii Europene, publicat pe site-ul MAPDR.
                  HG  134 / 6.02.2008 privind specialităţile tradiţionale garantate ale produselor agricole şi produselor alimentare.
Legislația europeană
                     Regulamentul(CE) 510 /2006 al Consiliului din 20 martie 2006 privind protecția indicațiilor geografice și a denumirilor de origine ale produselor agricole și alimentare;

                     Regulamentul(CE) 1898/2006 al Comisiei din 14 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului(CE) nr. 510/2006 al Consiliului privind protecția indicațiilor geografice și a denumirilor de origine ale produselor agricole și alimentare.

                     Regulamentul (CE) nr.509 / 20.03.2006 al Consiliului privind specialităţile tradiţionale garantate din produse agricole şi alimentare;

                     Regulamentul (CE) nr.1216 / 18.10.2007 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr.509 /2006 al Consiliului;

TERMENI   UTILIZAŢI
DOP - ”denumirea de origine”: poate fi numele unei regiuni, al unui loc specific sau al unei ţări;
Produsul trebuie să fie:
          – originar din aceasta regiune, loc specific sau ţară,
          – calitatea sau caracteristicile sunt datorate mediului geografic cu factorii săi naturali şi umani,
          – materiile prime folosite trebuie sa provină numai din aria geografică definită;
          - producerea, procesarea si prepararea trebuie sa aibă loc numai în aria geografică definită;
       IGP - „indicaţia geografică”: poate fi numele unei regiuni, unui loc specific sau al unei ţări,
          -    utilizat pentru descrierea unui produs agricol sau alimentar.
Produsul trebuie să fie:
          – originar din această regiune, loc specific sau ţară,
           să posede o calitate specifică, reputaţie sau alte caracteristici atribuite originii    geografice;
          – materiile prime folosite pot să provină şi din afara ariei geografice definite;
          – anumite operaţii ale procesului de producţie cum ar fi ambalarea, congelarea,    depozitarea, etc
          -  pot avea loc în afara ariei geografice definite;

DIFERENŢE
1.Legatura cu arealul geografic
      DOP: calitatea sau caracteristicile produsului sunt datorate mediului geografic cu factorii săi naturali    şi umani;
        IGP: produsul trebuie să posede o calitate specifică, reputaţie sau alte caracteristici atribuite originii geografice;

2. Provenienţa materiei prime:
      DOP - materiile prime folosite trebuie să provină numai din aria geografică definită;
      IGP - materiile prime folosite pot să provină si din afara ariei geografice definite;

3. Metoda de productie :
         DOP::producerea, procesarea si prepararea trebuie sa aibă loc numai în aria geografică definită;
      IGP : anumite operaţii ale procesului de productie cum ar fi ambalarea, congelarea, depozitarea, etc pot avea loc în afara ariei geografice definite;

DOCUMENTAȚIA
- actul de asociere a grupului de producători;
 - declaraţia pe propria răspundere (grupul reprezintă producătorii sau procesatorii din arealul geografic delimitat in caietul de sarcini);
 - caietul de sarcini (art .4 Reg CE 510 / 2006);
 - documentul unic (anexa nr.1 din Reg CE 1898/2006);
 - date, inscrisuri, etc care să evidenţieze  legătura cu arealul geografic, legătura dintre zona geografică şi calitatea/caracteristicile produsului, o calitate specifică, reputaţia sau alte caracteristici care-l diferenţiază de produsele din aceeaşi categorie obţinute in afara zonelor de producţie ;
 - date, inscrisuri, referinţe bibliografice din care să rezulte legatura istorică de realizare a produsului;
- date socio- economice:  
                    - producţia actuală;               
             - cantitatea estimată pe 5 ani; 
             - nr. clienţilor actuali si potenţiali;
             - destinaţia geografică a produsului actuală şi estimată pe 5 ani;
             - situaţia economică actuală şi estimată pe 5 ani;
- harta color  privind delimitarea precisă a zonei de producţie;
- declaraţia pe propria răspundere prin care se atestă autenticitatea informaţiilor furnizate;
- copia contractului încheiat cu un organism privat de inspecţie şi certificare pentru verificarea şi certificarea realitătii datelor cuprinse in caietul de sarcini;
- alte date si informaţii din care să rezulte necesitatea dobîndirii protecţiei.


Material publicat prin amabilitatea doamnei Mioara Sărăcinescu, consilier DAJ Brasov.

OFICIUL NATIONAL  AL  PRODUSELOR TRADITIONALE  SI  ECOLOGICE  ROMANESTI
 Braşov, str. Michael Weiss nr.22, Tel./ Fax:004 0268 413252;Tel.0733833446; 
                   E-mail: onpter@yahoo.com      web: www.onpterbv.ro

joi, 10 martie 2011

Beneficiile protectiei comunitare a denumirii de origine a produsului

Legat de agricultura ecologică, puteţi consulta site-ul ministerului agriculturii, www.madr.ro , agricultura - agricultura ecologica. 
Produsele care fac obiectul acestei protecţii pot fi produse agricole, ex: grâu de Brăila, varza de Buzău, roşia de Matca, sau produse alimentare, ex: muştarul de Tecuci, Cârnaţii de Pleşcoi, magiunul de Topoloveni, plăcinta Dobrogeană, brănza de Brăila, etc.
Nu este condiţie ca aceste produse să fie în prealabil atestate ca produse tradiţionale sau să fie ecologice.
Daca am sti că aveţi denumiri de produse ca cele din exemplele date, produse care au un istoric în spate, am putea să ne spunem părerea dacă se poate obţine protecţie.
În ceea ce priveşte colaborarea, dacă este dorinţă din partea producătorilor în a creşte calitatea produselor lor prin obţinerea protecţiei de denumire, noi le arătăm cum să facă documentaţia. Acest lucru nu costă, aceasta este activitatea noastră.

Protecţia înseamnă recunoaşterea calităţii superioare a produsului.
- Se obţine dreptul de a avea un nume în exclusivitate;
- este vector al identităţii culturale locale, cuantifică tradiţia şi procesele constante;
- creşterea valorii adăugate a produsului;
- acces pe piaţa regională şi naţională cu preţ ridicat;
-demersurile calităţii oferă : garanţie consumatorului, garanţie producătorului, avantaj economic, protecţia numelui;
- consumatorul este informat că produsul este originar din acea regiune şi posedă o calitate specifică, reputaţie sau alte caracteristici atribuite originii geografice;
- protecţia este făcută împotriva: oricărei utilizări comerciale a unei denumiri înregistrate care ar permite exploatarea reputaţiei acesteia ;  utilizării abuzive, imitării sau evocării originii ;  oricărei indicaţii false sau înşelătoare privind provenienţa, originea, natura sau calităţile esenţiale ale produsului ;  oricărei alte practice susceptibilă să inducă în eroare cu privire la originea veritabilă a produsului;
- promovarea produselor cu caracteristici specifice poate deveni un beneficiu important pentru   economia rurală;
- sporirea veniturilor agricultorilor şi stabilirea populaţiei rurale în aceste zone;
- dezvoltarea comunităţii locale;
- consumatorii acordă o tot mai mare importanţă calităţii alimentaţiei; cerere de produse agricole sau alimentare a căror origine geografică este specificată;
- consumatorii trebuie, să dispună de informaţii clare şi succinte privind originea produsului;
- concurenţă egală între producătorii de produse care poartă aceste indicaţii;
- sporeşte credibilitatea acestor produse în rândul consumatorilor, aceştia acordă o mai mare importanţă calităţii alimentaţiei decât cantităţii şi de aceea aceste produse trebuie să se identifice mai uşor pe piaţă ( prin aplicarea logo-ului pe etichetă);
- asigură un echilibru bun între ofertă şi cerere;
- beneficiază de sistem de controale care să garanteze conformitatea;
- asigură facilitarea controalelor şi permite trasabilitatea produsului;
- statul protejează protecţia deoarece logo-ul este dreptul regiunii de a-l folosi ( creşte potenţialul turistic, potenţialul pentru întreprinzători, creşte valoarea terenului, etc);
- produsele protejate pot fi folosite ca bază pentru alte preparate, în restaurante( când sun obligaţi să menţioneze logo-ul produsului);
- creşte percepţia consumatorului privind semnele de calitate; utilizarea unui produs se face loial – când produsul are o bună calitate, local – când produsul există într-o zonă limitată, constant – din obişnuinţă; un produs are valoare când este cunoscut pe piaţă;
- denumirea protejată nu poate fi folosită de altcineva nici în reclamă nici în numele altor produse, denumirea unei societăţi, etc.
- toate mărcile noi care pot aduce atingere denumirii protejate, nu se înregistrează.
Orice producător care vrea să facă acest produs, trebuie să respecte caietul de sarcini, să producă în aria geografică delimitată, să se supună controlului unui organism de inspecţie aprobat de MADR şi să ceară acordul dvs.


Material publicat prin amabilitatea doamnei Mioara Sărăcinescu, consilier DAJ Brasov.



OFICIUL NATIONAL  AL  PRODUSELOR TRADITIONALE  SI  ECOLOGICE  ROMANESTI
 Braşov, str. Michael Weiss nr.22, Tel./ Fax:004 0268 413252;Tel.0733833446; 
                   E-mail: onpter@yahoo.com      web: www.onpterbv.ro